zondag 9 maart 2008

Drukte en onrust

De laatste weken is het erg druk geweest. In het huis zijn ze nog volop bezig met het schilderwerk. Er zijn maar 2 personen mee bezig, want de anderen doen hun gewone dagelijkse werk. De kamers zijn volgende week klaar en dan kunnen de jongens daar gaan slapen. Ze vinden het allemaal heel spannend om een ´eigen´ kamer te hebben. Er gaan 2-3 jongens op één kamer. Er komt een stapelbed in en een 1-persoonsbed of een hangmat. We hebben nog geen meubeltjes zoals een kast, tafeltje en krukjes, maar die worden later gemaakt door Darc, mijn collega die de timmerwerkplaats aan het opzetten is.
Vrijdagavond hadden we onze 2-wekelijkse ´vergadering´ met de kinderen. Dat had heel wat voeten in de aarde, want er is erg veel onrust. Er verdwijnen regelmatig tandenborstels, potloden of pennen uit hun kastje en de ouderen laten hun ´kunsten´ zien aan de jongeren en vooral voor de nieuwelingen. Er is al over de pasgeschilderde muur geklommen om koekjes te pikken, waarbij de voetstappen grote vieze vlekken achterlieten. De jongste, Douglas, wilde vertellen wie het gedaan had, maar werd bedreigd door de ouderen. Door oefeningen proberen we de band onderling te versterken.
De twee broertjes Tiago en Tassio hebben ook extra aandacht nodig. De oudste is gewend op straat rond te hangen en gaat al gauw mee met de anderen om kattekwaad uit te halen. De jongste daarentegen is erg stil en gesloten, maar ik zie al verandering. Hij sluit zich meer aan bij de anderen en laat iets meer van zich horen. Deze week hebben ze echter 2 dagen gespijbeld. In plaats van naar school te gaan, gingen ze naar huis en zeiden tegen hun moeder dat er geen les was (wat regelmatig hier gebeurt). Tassio is een dag ook niet teruggekomen, dus gingen wij informeren. Er is dus nog genoeg voor ons te doen.....
Ik krijg wel de indruk dat de relatie tussen de medewerkers is versterkt. Omdat ik het meeste in huis ben, ben ik het aanspreekpunt geworden voor de meesten en dat vind ik ook leuk.
Vandaag hebben we een groot verjaardagsfeest, want 3 collega´s vieren gezamelijk hun verjaardag. Er is geld ingezameld om eten te kopen voor een traditionaal gerecht en vlees voor de barbeque. Ook is er een enorme taart besteld (een múst op een Braziliaanse verjaardag!). Ik zal hier later over berichten.

Geen opmerkingen: