woensdag 19 november 2008

Meer rust in de tent

Vorige week heb ik aangegeven dat ik niet meer elke ochtend verantwoordelijk wil zijn voor de kinderen. Ik merkte dat de kinderen te kort kwamen omdat ik ook nog andere werkzaamheden heb. Ook stond ik bijna elke dag te wassen. Nu hebben we wel een nieuwe wasmachine, maar de kleren van de kinderen moeten eerst uitgespoeld en geschrobt worden met groffe zeep (´n soort Sunlight), want alles is bruin van het zand. Nu heb ik 3 dagen per week om die dingen te doen die ik ook echt wil doen. Dit kunnen aktiviteiten zijn met de kinderen, werk voor de stichting, de weblog, en werken met de vrouwengroep. Ja, want die is er weer, maar nu in Murinim.

Naar aanleiding van de laatste cursus ´Schilderen op textiel´ zijn ongeveer 6 vrouwen druk in de weer met het beschilderen van theedoeken, kleedjes, handdoeken, zeepjes en poppetjes. Vanuit de stichting heb ik materiaal ingekocht en de produkten gaan ze verkopen. Afgelopen zaterdag was er een feestje van de kerk waar ze hun waar hadden uitgestald, maar helaas waren er weinig mensen en is er niets verkocht. Dit was even een domper, maar volgende week is er een ´culturele markt´ op de middelbare school en dit zal meer publiek trekken. Ik hoop echt dat ze daar wat verkopen zodat ze weer gemotiveerd raken. Er zitten hele mooie, leuke dingen bij die het goed doen als kerstkadootje. Ook ik heb een paar dingen gemaakt en de jongens hebben triplex kerstbomen uitgezaagd en versierd. Ik wil met de jongens nog meer kerstversiering maken.

De broers Damião en Gilberto gaan eind dit jaar het kindertehuis verlaten. Hun ouders zijn gescheiden en bij hun moeder, die in de buurt woont, was geen ruimte voor ze. Hun vader woont in een nederzetting in het binnenland waar geen studiemogelijkheden zijn. We zijn dus op huisbezoek gegaan bij moeder en er stond een krotje, waar ze met haar 2e man en twee dochtertjes woont. Ze waren al wel begonnen met het bouwen van een stenen huisje ernaast, maar met zo´n laag inkomen duurt het 2 jaar voordat ze er in kunnen. Ik wilde ze dus graag een handje helpen om het huis af te bouwen. Na een gesprek met de pater en een collega kreeg ik een week later een telefoontje. Bij Provida bleek geld vrij gekomen te zijn voor een huisje en dat is dus naar hun gegaan. Binnen 2 weken was het af. Volgende week gaan we even kijken en zal ik wat foto´s maken. (gelukkig heb ik mijn camera gevonden!!)

De winkels zijn werkelijk overvol met kerstspullen (uit China). Je kunt merken dat Belém een handelsstad is, want veel winkels verkopen per dozijn en alles is geprijsd voor de detailhandel. Voor ons wel gunstig omdat ik ook vaak groot inkoop. De winkeliers komen vanuit het binnenland om hun inkopen te doen en alles wordt verstuurd per boot of vrachtwagen. Vandaar dat er hier ook zo veel vrachtverkeer is. Alles komt hier vandaan.

Volgende week zaterdag komt er een Nederlandse vrijwilligster voor een paar maanden. Zij is een achternichtje van me en wilde dolgraag iets in Bazilië doen. Ze doet op het ogenblik een cursus Portugees in Salvador. We kunnen wel wat extra hulp gebruiken en december is altijd wel een gezellige maand. Ik hoop dat ze een goede tijd hier zal hebben.

Geen opmerkingen: