donderdag 8 april 2010

Missie voltooid

Nu ik de laatste kinderen begeleid heb naar een nieuw thuis, mag ik met trots zeggen: Missie voltooid! Met een dankbaar en tevreden gevoel heb ik afscheid genomen van mijn 'Braziliaanse familie', want zo voelt het toch wel. Ruim 5 jaar heb ik lief en leed gedeeld met de kinderen en bewoners van Provida. Het zijn enorm warme mensen die, ondanks hun arm en eenvoudig bestaan, altijd voor iedereen klaarstaan. Ik heb veel van ze geleerd.

Het afscheid van de kinderen was het moeilijkst, maar ik weet dat ze een nieuw thuis hebben met hun broer en zus en heb vertrouwen in de begeleiding van de collega's van Provida. Roberval heeft mijn taak als coordinator overgenomen en hij is zeer begaan met het wel en wee van de community. Het is nu geen kindertehuis meer, maar het kinderproject met 80 kinderen uit de buurt is weer in volle gang. Er wordt bijles gegeven en aktiviteiten zoals knutselen, sport en spel en een voedzaam hapje. Veel kinderen komen zonder ontbijt, dus extra voeding is wel nodig. Er zijn twee nieuwe begeleidsters bijgekomen, waarvan één ervaring heeft in lesgeven en aktiviteiten en de andere 6 jaar ervaring bij de kinderbescherming. Zij zal dus niet alleen de kinderen begeleiden, maar ook het gezin waar ze uitkomen.

Ik heb ook Douglas (10) nog opgezocht in het tehuis waar hij nu woont. Hij heeft 2 jaar bij ons gewoond en ging terug naar zijn oma, maar zij kon hem niet meer aan. In dit tehuis is professionele begeleiding met veel discipline en zij werken aan de autonomie van de kinderen. Het huis ziet er verzorgd uit en er is een grote vijver (om te vissen), een tuin en een zwembad. Het deed me goed te zien waar hij terecht was gekomen.

Voor mijn afscheidsfeest had ik vrienden en kennissen uitgenodigd voor een lunch van feijoada (bonen) en barbeque. Mijn collega had zangers uit het dorp uitgenodigd, dus het geheel werd opgeluisterd met levende muziek. Veel mensen kwamen nog langs om mij te bedanken waarbij menig traantje viel. Ik kan terugkijken op de mooiste periode van mijn leven en ga op zoek naar een nieuw bestaan. Stichting oBraz zal het kinderproject blijven steunen en ik zal vast nog wel eens teruggaan.

Geen opmerkingen: