zondag 20 april 2008

Opleidingen en cursussen

Pater Savino is vandaag vertrokken naar Italië voor 3 maanden. Ondanks zijn hoge leeftijd is hij nog heel actief om fondsen te werven. Hij is echt een man van het volk en vecht voor de kansarme mensen hier in Brazilië.

Ik zit bij Carlo en Celine, vrienden van mij. Hij is Italiaan en woont hier al 8 jaar. Ik heb Douglas (9) meegenomen omdat we een lang weekend hebben hier en alle kinderen weg zijn, behalve hij. Hij woonde bij oma, maar zij kan hem de weekends niet meer hebben omdat hij de straat op gaat en uren later terug komt. Maar ik ben dol op hem. Hij is creatief, nieuwsgierig en heeft humor. Maar hij is ook zo vlug als water, pikt kleine dingetjes, is gauw gekwetst en boos. Van de week was ik voor een 2e poging bij de tandarts met hem en hij heeft de hele boel bij elkaar geschreeuwd. Uiteindelijk is het gelukt om een (melk)kies te trekken. Hij heeft net voor het eerst achter de PC gezeten om te kleuren. Vindt ie geweldig! En als ik dan die stralende oogjes zie geniet is er ook van. Vanmiddag hebben we een uitje gemaakt met nog 2 kinderen die het weekend bij een ex-collega waren.

Afgelopen weken ben ik regelmatig naar Aurilene geweest, moeder van mijn petekind Jorge Luiz, omdat ik hun huis heb laten uitbreiden. Ze woonden met 6 personen in een ruimte van 3x4m en nu is er een keuken van 3x4 bijgebouwd, een douche/wc en een overdekte ruimte om (af) te wassen. In de keuken zijn haken bevestigd voor 2 hangmatten, zodat zij ook iets meer slaapruimte hebben. De wasruimte is een verademing voor Aurilene, want voorheen stond ze altijd in de brandende zon de was te doen. Ze zijn er erg blij mee.

Ik doe nu de financiën en de coordinatie van het huis. Het begint allemaal een beetje te lopen en zal ik ook tijd gaan maken om cursussen te regelen. Vorige week sprak ik iemand die van ons gehoord had en hij heeft aangeboden een professionele cursus electriciën op te zetten bij ons voor jongeren uit de buurt. Ik zit ook nog met een naaiproject in m´n hoofd en wat losse cursussen zoals een bakkerscursus (ga ik natuurlijk ook meedoen), kookcursus etc.

De jongens zijn met cursussen begonnen. Drie van 15 jaar hebben computercursus en Davi (18) een voorbereidingscursus voor een toelatingsexamen voor de technische middelbare school. Het niveau ligt heel hoog en alleen leerlingen van particulieren scholen halen dit normaal gesproken. Vandaar dat hij zich nu voorbereid. Ik hoop echt dat het hem lukt en dat hij ook doorzet, want deze opleiding garandeert een goede baan.
Er zijn er nog 2 van 18 jaar die graag willen doorleren, maar ze zitten pas in de 2e van de middelbare school. We zijn aan het uitzoeken welke cursus geschikt is voor hen zodat ze straks kunnen werken en ´savonds de universiteit kunnen doen. Alles draait hier gewoon om geld. Als je niets hebt, bereik je ook niets.

Twee collega´s hebben toelatingsexamen gedaan voor een baan bij de overheid en zijn hiervoor geslaagd. Dit betekent dat zij binnen 2 jaar (!) opgeroepen kunnen worden, want de concurrentie is erg groot. Maar waarschijnlijk zal het niet zo lang duren. Het zijn banen onder hun niveau, maar als ze eenmaal binnen zijn kunnen ze promotie maken. Ze zijn er erg gelukkig mee, want ze verdienen daar 2x zoveel dan bij Provida. Hier krijgen ze als ´vrijwilliger´ een vergoeding en hebben ze niet de rechten van een werknemer.

De eerste maanden was ik ook bezig in Gianluca, het buurthuis van Provida, maar de geplande sociale projecten zijn gewijzigd. Het´internetcafé´ loopt goed en er is een creche opgezet, waardoor er geld binnenkomt. Binnenkort komt er ook balletles. Zo probeert casa Gianluca onafhankelijk te werken, want de inkomsten van Provida zijn onzeker.

Er zijn een paar mooie donaties binnengekomen die we goed kunnen gebruiken voor de cursussen. Hartelijk dank hiervoor.

1 opmerking:

Will zei

Hoi Joke,
Heb weer ff tijd genomen om jouw weblog te lezen wabnt dat had een tijd niet meer gedaan. Leuk te merken dat je het daar zo naar de zin hebt.
Hier gaat alles goed. Giorgio is nod steeds bij mij en dat zal wel zo blijven voorlopig. Er is een nieuwe bewoner bijgekomen in ons gebouw: Marco en Lei hebben een zoon. Hij is gisteren geboren.( 14 mei).Verder alles goed met je? VLEK Will