donderdag 10 april 2008

Verjaardag pater Savino

Zaterdag hebben we de 80ste verjaardag van pater Savino gevierd in Lar Beniamino, het kindertehuis. Maanden geleden waren ze al begonnen met de organisatie, maar zoals een echt Braziliaans feest betaamt, kwam uiteindelijk alles neer op het laatste moment. Pas twee dagen van tevoren hebben we de boodschappen gedaan, de versiering is ´snachts gebeurd en de ´chefkok´ kwam pas om 9 uur ´smorgens binnen.....
Ofschoon ik mij buiten de organisatie had gehouden was ik toch het aanspreekpunt geworden voor de gasten en dat leverde wel wat stress op. Er waren zeker 150 mensen, vrienden, leerlingen en ex-bewoners van de pater, maar vooral ook ouders met kinderen die maandelijks een voedselpakket ontvangen.
Het begon met een H.Mis met 3 paters en muzikale begeleiding. De muzikanten waren allen oud-leerlingen van de pater en hadden in voormalige huizen van Provida gewoond. De meesten hadden elkaar jaren niet gezien. Tijdens de preek hield ik de kinderen bezig met kleurplaten, die we, al zingend, tijdens de offerande met fruit, bloemen en kaarsjes aanboden. Het was een moment wat me best emotioneerde en ik dacht, jullie moeten mij nu eens hier zien.
Er werden liederen gezongen, vanuit de tijd dat er hier nog een dictatuur heerste. Vechten voor de vrijheid, vertrouwen in de toekomst etc. Het was een prachtige dienst.
Na de mis werd er een taart van ruim 1.5 meter neergezet en iedereen zong uit volle borst het ´parabens´ (gefeliciteerd) voor de pater. Vrijwilligers en 2 obers (ex-kinderen die een obercursus hebben gevolgd) bedienden iedereen van taart en frisdrank.
Alle aanwezigen werden ook uitgenodigd voor de maaltijd. Er was er een enorme pan feijoada (bonen/vleesgerecht), rijst en salade. Het was prachtig weer (de laatste 5 dagen had het geregend!) en er werd daarna gespeeld, gevoetbald, gevolleyd en bijgekletst.
Toen de pater vertrokken werd er lokale muziek gedraaid en gedanst. Al met al was het een geslaagd feest!

Geen opmerkingen: