zondag 29 juni 2008

Juni, feestmaand

Ik hou van de maand juni. De regentijd is voorbij en je voelt het verschil van de zomerzon. In alle dorpen zie je kinderen met eigengemaakte vliegers. De sport is om elkaars vlieger af te snijden en te bemachtigen. Daarvoor smeren ze het vliegerstouw in met een mengsel van gemalen glas, zand en lijm. Zeer gevaarlijk, want de straten hangen vol met electriciteitsdraden en fietsers of motorrijders kunnen zich er lelijk aan snijden. Ook rennen ze zonder op te letten, blootvoets, de straat op, klimmen over muren en trappen in afval of glas om een ´gesneden´ vlieger te bemachtigen. Wij verbieden dus ook de kinderen het touw te bewerken en mogen alleen in het weekend in open veld vliegeren.

In juni heeft Cleide, een vrouw uit het dorp die pedagogie studeert, workshops gegeven aan de kinderen om hun eigenwaarde te vergroten. Fantastisch hoe zij het aanpakt en hoe zij de kinderen waardeert. In augustus zal zij nog een aantal sessies geven, maar daarna heeft ze helaas geen tijd meer. Misschien lukt het als wij haar betalen, want ook zij moet werken om haar studie te bekostigen.

24 Juni is het feest van São João, oftewel van St. Jan. Maanden van tevoren zijn vele dansgroepen aan het repeteren om een prachtig spektakel neer te zetten. Hier hoort zeer opgewekte, traditionele muziek bij, die je dan ook overal hoort en waarbij ik niet stil kan zitten. Kinderen, volwassenen en ook de oudjes doen hier aan mee. Bij ons werd het feest afgelopen zondag gevierd in samenwerking met de kerkcommissie. ´s Morgens een processie, ´smiddags een voetbaltoernooi en kinderspelen. Ik had de kinderspelen georganiseerd waardoor er voor hen wat onbekende, nieuwe spelletjes waren en alle kinderen kregen een prijs. s´Avonds was er een bingo, er werden traditionele gerechten verkocht en er waren vier dansgroepen. De hele buurt was uitgelopen en volgens de organisatie was er een goede opbrengst wat ten goede komt aan de kerkaktiviteiten.
Op 24 juni kwam de seniorengroep nog een presentatie geven waar ik enorm van genoten heb. Dames van 60 tot 80 jaar die nog zeer verleidelijk hun danspasjes uitvoeren.

Mijn verjaardag is ook uitbundig gevierd! Ik dacht een klein buffet te hebben voor onze kinderen en medewerkers, maar ze hadden veel bekenden uitgenodigd en ook een dansgroep die werkelijk een cultureel kunstwerk neerzette.

Deze feestweek is dan ook het einde van het eerste schoolsemester. De jongere kinderen hebben nu vakantie en zijn naar hun familie. De ouderen ronden nog wat af en gaan volgende week naar huis. En na de vakantie zal het anders zijn, want de ouderen keren niet terug naar het tehuis. 18 Jaar is officieel de leeftijdsgrens en dat betekent dat Alex bij zijn oma gaat wonen, Cleiton bij zijn vader en Rafael bij een oom. Davi en Damião blijven nog 6 maanden als medewerker. Zij krijgen deze maanden de kans om een beroepscursus te doen en werk te vinden. Vanaf januari zullen ook zij op eigen benen moeten staan. Maar ook de 3 jongens van 15 jaar komen niet meer terug. De situatie in deze gezinnen is verbeterd waardoor onze opvang niet meer noodzakelijk is. Nu is besloten dat wij alleen doorgaan met jongens van 8 tot 12 jaar. Geen makkelijke beslissing omdat ik best gehecht ben aan de jongens en zij aan mij. Ook zullen wij veel meer aktiviteiten moeten ontplooien voor de kinderen en begeleidng geven. Ik hoop dat we het waar kunnen maken.

En ook ik heb vakantie, want ik ben van 3 t/m 23 juli in Nederland. Naast familiebezoek heb ik ook zakelijk nog veel te regelen, maar ik hoop van een mooie hollandse zomer te kunnen genieten.

Geen opmerkingen: