zondag 7 september 2008

Nieuwe bus

Laat ik beginnen met al het goede nieuws! Sinds donderdag hebben we een volkswagenbus. Hij is twee jaar oud en ziet er nog prachtig uit. De afgelopen jaren had Provida een kleine vrachtwagen maar deze was, ondanks de vrachtjes die werden gereden, niet rendabel en praktisch. Deze hebben we dus ingeruild. Met de bus kunnen we nu boodschappen doen, huisbezoek, de kinderen vervoeren en eventueel vrachtjes rijden. (Ook ik kan deze natuurlijk besturen.....)

Ook hebben we een nieuwe wasmachine gekocht, een goeie, waar 7,5 kg in kan en die ook centrifugeert. De oude wasmachine was al een tweedehandse (soort ouderwetse Bico), en al vele malen gerepareerd. De oudere jongens, die zelf hun kleren wassen, kunnen deze nog gebruiken.

Er is ook verandering in het team. Hallison, die als kind in het tehuis woonde en daarna nog 5 jaar als begeleider heeft gewerkt, is per 1 september vertrokken. Hij was een harde werker, maar had grote communicatieproblemen met zowel de kinderen als met de collega´s. Ik ben dus blij dat we kans hebben een nieuwe collega te zoeken die hart heeft voor de kinderen. Tijdelijk wordt hij door Elson vervangen die jaren geleden ook een tijd in het tehuis gewerkt heeft. Ik geniet als ik hem aan tafel zie zitten om het huiswerk te begeleiden met de jongens.

Damião (18) is de cursus Photoshop, Coraldraw begonnen. Dit betekent 2,5 maand 5 uur opstaan en dan met de bus 2 uur heen en 2 uur terug. Het valt niet mee, maar hij is erg enthousiast over de cursus.

We zijn in gesprek met een meubelmaker/stoffeerder die voor zichzelf wil beginnen, maar ook graag een project op wil zetten om het vak te onderrichten. Wij zijn allemaal erg enthousiast en nu gaan we op zoek naar investeerders. Ik kom hier nog wel op terug.

We zijn benaderd door 2 moeders die onderdak zoeken voor hun zoontje, beide 8 jaar. Aangezien we 2 plaatsen over hebben kunnen we ze huisvesten. Volgens de wet moeten de kinderen echter begeleid worden door de kinderbescherming. We zijn op huisbezoek geweest en in gesprek met de autoriteiten en wachten hun wederbezoek af.

Bomfim, met vrouw en baby (zwakbegaafd stel) komen regelmatig langs voor voedsel en hulp. Vorige week vroeg hij busgeld om naar de begrafenis te kunnen van zijn pleegvader. Soms twijfel ik wel eens of alle verhalen echt zijn, maar ik ga uit van het goede. En gelukkig maar, want dolgelukkig kwam hij vertellen dat ze een gasfornuis en een televisie hadden geërfd. Gister heb ik nog wat medicijnen betaald voor de baby, waarbij hij van de gelegenheid gebuik maakte ook een pak luiers te kopen. De schat, probeert zo goed voor zijn kleine meid te zorgen.

Het is verkiezingstijd en geluidswagens rijden af en aan om de beste burgemeesterskandidaat aan te prijzen! Alle teksten zijn op muziek gezet en de burgers zingen vrolijk mee. Huizen en muren zijn met teksten beschilderd, er worden propagandavlaggen op auto en fietsen vervoerd (alles tegen betaling uiteraard) en af en toe komt er een karavaan zingende aanhangers voorbij in vrachtwagens en toeterende auto´s, zwaaiend met vlaggen met het portret van hun geliefde kandidaat! Zelf heb ik een bijeenkomst bijgewoond met de huidige burgemeester. N.a.v. van deze avond zijn in ieder geval de gaten in de hoofdweg opgevuld, heeft de school twee extra krachten ´toegezegd gekregen´ en komt de vuilniswagen 3x i.p.v. 2x per week (op mijn verzoek...)

De laatste maanden is het hier bloedheet. Je neemt een douche, maar je kunt je kleren niet over je lichaam trekken omdat het alweer klam is. We zijn dan ook erg blij als het ´s middags regent.
2 Weken geleden hoorde we ´s middags onverwacht een enorme knal, waarbij de TV, de computer en lichten uitvielen. De bliksem was ingeslagen in de tuin. Een boomstam die tegen een boom aanstond was in honderd stukken geslagen en tot 100 meter weggeslingerd. Ook het gras was gebrandmerkt met 2 lijnen die gaten geslagen hadden onder de muur. Godzijdank was er niemand op die plek aanwezig.

Verder ook minder leuk nieuws want het blijkt dat mijn collega uit de keuken al langere tijd geld uit mijn kast ontvreemd. Door een klein alarm te plaatsen en mijn filmcamera (die het echter niet heeft opgenomen), heeft ze bekend. Wat mij betreft komt ze niet meer terug, want het blijkt dat er vaker geldkwesties waren, waarbij zij betrokken was. Morgen wordt beslist of ze mag blijven tot december. Dit is op haar eigen verzoek zodat ze ook kan terugbetalen. De ware reden is dat ze het niet aan haar (pleeg)ouders durft te vertellen.

Ik zit nu in het internetcafé van Casa Gianluca met 3 van onze jongens (9,10,11 jaar). Zij genieten van de spelletjes op het internet en ik kan even werken. We zijn gister naar het winkelcentrum geweest, DVD´s, schoenen en pizzamateriaal gekocht en vannacht bij Carlo geslapen. Gisteravond hebben ze zelf de pizza´s opgemaakt en toen een DVD gekeken. Altijd een groot succes zo´n logeerpartijtje, maar volgende keer neem ik er twee mee i.p.v. drie.......
Vanuit Nederland had ik met mijn zus dozen met speelgoed opgestuurd voor het schooltje van Casa Gianluca. We hadden speciaal gelet op stevig, duurzaam speelgoed, want op één of andere manier gaat alles hier binnen no time stuk. De kinderen leren niet om zuinig om te gaan met hun spullen. Ze zijn er erg blij mee!

Ook voor het tehuis hebben we nieuwe spellen zoals ´Mens erger je niet´, Triominas, kwartet, Stragego en Yatzee. Ik houd wel van spelletjes, dus ik doe lekker mee.
Tot zover mijn verslag vanuit het bloedhete Belém!

Geen opmerkingen: