zondag 29 november 2009

Terug van weg geweest....

Na een 5-weeks verblijf in Nederland ben ik weer in volle gang. De collega die grotendeels mijn taken overnam heeft nu zelf alles neergelegd, inclusief het coördinatorschap wat hij in augustus had overgenomen. Ik ben me steeds meer bewust van wat mijn aanwezigheid betekent in het huis en dat maakt de beslissing om terug te gaan naar Nederland nog moeilijker. Als ik in Nederland ben denk dat ik het hier ga afronden, maar als ik hier ben kan ik nog zoveel betekenen voor anderen. Maar voor mij is het belangrijkste dat de 2 jongens op hun plek zijn.

Katia, de moeder van de jongens, komt weer elke week langs nu ik er ben. De 2 jongsten die ze meeneemt zijn altijd vies en onverzorgd. Ik geef ze meestal een lekkere wasbeurt, een voetenbad en knip hun nagels. Ze genieten van die aandacht! Elek keer als Adriano naar de wc moest merkte ik dat hij aan de diarree was en op de foto is zijn dikke buik goed te zien. Deze week heb ik wat ontlasting op kunnen vangen en laten onderzoeken. Hij zit onder de wormen, maar volgende week ga ik met hem naar de dokter.

Jessica die hulp vroeg voor haar huis inmiddels een dak van golfplaten gekregen. Dit is gelukkig opgelost voordat de regentijd weer aanbreekt.

Er kwam ook een jong stel langs met een baby, die een enorme ontwikkelingsachterstand heeft. De moeder zei dat het kwam doordat hij te vroeg geboren was, maar zo te zien is er meer aan de hand, want hij is al 1,5 jaar oud. Ik zie 2 radeloze mensen, maar waarmee help je dan? Ik heb naar ze geluisterd en doorverwezen naar de sociaal werkster en de arts. Omdat ze ook niets in huis hadden heb ik wat geld gegeven voor eten en de bus.

We zijn met de kinderen van het project druk bezig met het oefenen van kerstliederen voor een optreden en een toneelstukje. Verder maken we allerlei kerstversieringen. December is een heerlijke maand voor aktiviteiten en wij hebben de boom al een week staan!

Geen opmerkingen: